نقد تیلفیزیون!
جداً این فیلم ها رو بر اساس مبانی اعتقادی کی می سازن؟!
آخه واسه روحم محرم و نا محرم معنی میده؟ یا زمان و مکان؟
آقا روحه چشماتو ببند آیدا روسری سر نکرده!! اینجوری که ما باید همیشه چادر سرمون باشه و گرنه دیدی یه و قت روح یکی از همسایه ها دلتنگ ما شد و از قبرستون راه افتاد سمت خونه ما، ما هم که تو خونه چادر نداریم، اونوقت یا ایشون ندیده باید برگرده برزخ یا بشینه در خونمون تا موقعی که ما چادر سر کنیم!!
گفتم بشینه در خونمون، خب دیگه مگه تو فیلمای ماه رمضون ندیدید؟ آقا روحه پشت درم می مونه! به قرارم دیر می رسه! و... خلاصه ما که نفهمیدیم این روحهای فیلمای ماه رمضون متعلق به کدوم آیین و شریعتند؟! چون شیرجه زدن روح تو خواب یکی، گم کردن راه و خیلی از چیزای دیگه ای شبیه اینها که ما در طول ماه رمضون ازش مستفیض میشیم هیچ کدوم در اعتقادات ما نیستن!
خدا بیامرزه بابای اونی رو که اولین فیلم جنی-روحی رو ساخت! فیلمسازای ما هم که ماشاالله خدای ایده!! یه فیلم میبینن و بعد بدون هیچ خجالتی همشون مثل همون میسازن البته بی انصافی نشه اسم شخصیتا رو ممکنه عوض کنند!!
خداییش سریالهای ماه رمضون که همش روحیه لابد با استناد به این آیه تمام ماه رمضون، تلوزیون روح میده به خورد مردم!! «تنزل الملائکة و الروح...» حتما همینه و گرنه ما که هرچی فکر میکنیم ربطی بین ماه رمضون و فیلم جنی نه ببخشید روحی نمی بینیم!!
البته ماه رمضون ماه جلا دادن به روح های خسته و فرسوده از گناهه، ماه رمضون به همون اندازه که بهار قرآنه بهار روحم هست چون روح آدم واقعا دوباره جوون میشه؛ ولی خداییش اینا به یه بعد دیگه ای از روح میپردازن که البته تا جایی که ما میدونیم هیچ بعدی از ابعاد روح نیست!!
بایداسم این نویسنده ها و فیلمسازای ما تو کتاب رکوردها ثبت بشه، واقعا رکورد زدن؛ توی ساختن فیلم هایی که در عین اینکه یکی هستند، یکی نیستند!!
الان نظریه بالا رو تشریح می کنم: تمام فیلم های ما شده این: یا دختره عاشق پسره اس پسره عاشق یکی دیگه اس؛ یا پسره عاشق دختره اس دختره عاشق یکی دیگه اس، یا هر دو تاشون عاشق همند، یا هر دو تاشون عاشق یکی دیگه اند!! بالاخره این عنصر عشق مبنای اصلی فیلم رو میسازه که حالا به گونه های مختلف در طول فیلم پیش میره.
خب این از تحلیل زیربنای اصلی فیلم ها و اما نکته بعد: شما دختر و پسر کذایی رو در نظر داشته باشید، حالا بسته به اینکه فیلم کی پخش میشه یه سری تفاوتهایی در فیلم ها ایجاد میشه:
1. فیلم اگه به مناسبت دهه اول محرم ساخته شده این دو کبوتر عاشق احیانا همدیگرو تو حسینیه میبنند و اونوقت نه به یک دل بل به صد دل... البته بسته به خلاقیت نویسنده اسم حسینه ممکنه عوض بشه البته ممکنه!!
2. فیلم اگه به مناسبت دهه فجر ساخته شده باز همون دو کفتر تو زمان شاه با هم آشنا میشن!
3. فیلم اگه به مناسبت هفته دفاع مقدس پخش میشه اینا یا تو جبهه همو میبینند یا دختره شرط میکنه برو جبهه یا پسره میگه من باید برم جبهه!
4. اگه احیانا فیلم تاریخی ساختن مثلا فیلم زکریای رازی این دو تا زمان زکریای رازی عاشق هم میشن که البته باز بنا به خلاقیت نویسنده این عشق میتونه یا قبل از کشف الکل به وجود بیاد یا بعد از اون؛ این نکته هم قابل ذکره که بینندگان محترم باید توجه داشته باشند نقش خود زکریا در این فیلم صفره! فقط مهم اون عشقیه که تو زمان زکریا بوده!و ما تا آخر فیلم هم نمی فهمیم چرا اسم این فیلمو گذاشتن زکریای رازی یعنی فقط به خاطر تقارن زمانی؟؟ (مقارنت زمان این دو کفتر و زکریا!) البته گاهی فیلم ساز میفهمه قضیه خیلی پرته پس میاد فیلم عاشق شدن خود زکریا رو میسازه که دختره شرط میذاره برو الکلو کشف کن بعد بیا منو بگیر!! و باز این اکسیر عشقه که منجر به کشف الکل میشه، همونطور که در سایر مناسبتها منجر به شهادت یا آدم شدن و یا لااقل داماد شدن قهرمان فیلم میشه!!
6. همونطور هم که میدونید اگه فیلم واسه ماه رمضون باشه طبق چیزی که چند ساله مد شده دو تا کفتر ما تو عالم برزخ عاشق میشن!! البته گاهی دختره تو دنیاست پسره تو برزخه گاهی برعکس و گاهی هم جفتشون تو برزخند!!!
5. و اما می مونه بقیه روزهای خوب خدا که کبوتران نقش اول نه در حسینیه نه در مبارزات انقلابی و نه در جبهه و نه در عالم ارواح و نه در زمانی دوردست بلکه در زمان حاضر در همین کوچه و خیابان خودمان بر هم عاشق می شوند؛ آه...!!
درباره سینما هم که دیگه اصلا نمیشه نظر داد اینقدر که اسلامیه و محجوب ما حرفی برای گفتن نداریم!!!
خداییش اینا مسئول وقت مردم نیستند؟ مسئول دربه دری جوونای مردم نیستند؟ این اداها رو کی یاد این جوونا میده؟ همین تلویزیون دیگه!! خداییش ما مسئول نیستیم؟ مایی که میفهمیم این فیلم ها خودِ تهاجم فرهنگیند؛ مایی که میفهمیم این فیلمها هیچ چیز ندارند جز آموزش بی ادبی،جز آموزش گستاخی و غرب زدگی، جز هزار و یک چیز دیگه که همش با دین و آیین ما در تناقضه. فیلمهایی که فقط عمر مردمو تلف میکنن، شبهای ماه رمضون که هر ثانیه اش به اندازه تموم دنیا ارزش داره مردم از قبل افطار تا خود سحر بشینن پای تلوزیون و هی از این شبکه به اون شبکه از این روح به اون شیطون!!!
فردای قیامت کی قراره جوابگو باشه؟! بیشتر از فیلم سازا ما باید جواب پس بدیم، چرا فقط نشستیم و هی گفتیم این چه فیلمیه خاموشش کن! با خاموش کردن تلوزیون کار به جایی نمیرسه هر کی به اندازه ای که در توانشه باید یه کاری بکنه!
باور کنید ما همه مسئولیم...!